kedd, június 23, 2015

BESZÉLJÜNK RÓLA | Nyelvvizsga (1)


Sziasztok! Nos, csajok... Egyszer mindennek eljön az ideje: beszélnünk kell. Elsőként arról, hogy igen, megint indítok egy sorozat-féleséget, mivel egyre több dologba kezdek bele, ami sokakat érinthet. Az első ilyen témánk a nyelvvizsga. Ez egy időigényes és körültekintést igénylő topik, ezért is bontottam két részre. Az első - mai - adagban néhány felkészülési és általános tudnivalót kaphattok. Csapjunk is bele! ;)


Ha követtek Facebook-on, tudhatjátok, hogy a közelmúltban angol B2-es szintű ECL nyelvvizsgát tettem. (Remélhetőleg sikerrel.) Nem vagyok a tanulás nagy mestere, de úgy érzem tudok nektek néhány hasznos dolgot mondani ezzel kapcsolatban.
Elsősorban, legfontosabbnak a típusfeladatok ismeretét tartom. Ha nem tudod, hogy mire számíts, biztos lehetsz benne, hogy az egész kudarcba fog fulladni. Miután körültekintően kiválasztottad, hogy melyik vizsgára szeretnél menni, vásárold meg a típusfeladatokkal, vizsgatippekkel ellátott könyvet. Ha nem szeretnél költeni, kérdezz körbe a köreidben, hátha valaki kölcsön tudja adni, amire szükséged van. A nyelvvizsga könyvek nem csak a felkészülésedet segítik, de angolul is jobban fogsz tudni. 
Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj! Ha - olyan vagy mint én, és - nem szándékozol külön tanárhoz járni, hagyj magadnak időt a tanulásra. Elég mindennap fél, vagy egy egész órát gyakorolni a feladatokat. A lényeg a rendszeresség. Ha még van bőven időd, akár "pihenő napokat" is tarthatsz, hogy ne bolondulj bele. 
Nem csak a könyvekből tanulhatsz! Az adott nyelvű filmek, sorozatok, Youtube vloggerek nézése is rengeteget segít! (Nekem például ettől lett valamennyire kiejtésem.) Jobban átragad rád a nyelvjárás, az akcentus, a nyelvtani szerkezetek is könnyebben jönnek majd. Emellett csomó oldal van, ahol fejlesztheted, ellenőrizheted a tudásod. A Google a barátod - keress teszteket a különböző nyelvtanokra, olvass cikkeket, nézz oktató videókat... Rengeteg lehetőséged van. Vedd körül magad a célnyelvvel!
Találj valaki olyat, aki előtt nem félsz egy másik nyelven beszélni. (Én például egy ideig rá voltam kényszerülve, hogy angolul beszéljek, mert cserediák jött az osztályunkba.) Ha senki sincs, aki meghallgatna - beszélhetsz magadban is. Jó, ez hülyeségnek hangzik - de működik. Miután megnéztél egy filmet, vagy sorozat epizódot, foglald össze magadnak az adott nyelven (hangosan), hogy mi történt, mire emlékszel. Vagy - a könyvekhez visszatérve - válaszolj a feltett kérdésekre a beszédfeladatoknál, akár vázlatot is készíthetsz. 
Nos, papolásból ennyi bőségesen elég. 
Nézzük, hogy én milyen könyvekből készültem...


Elsősorban a - korábban említett - típusfeladatos könyvet használtam. Esetemben ez az ECL B2-es könyve volt.


A szóbelire (lusta voltam és nem dolgoztam ki a tételeket, hupszi) ebből a könyvből készültem. Csak megválaszoltam magamnak a benne található kérdéseket, és felhasználtam a szókincsét.


Igaz, nem erre a vizsgatípusra mentem, de a Társalkodó könyvéből is megnéztem néhány feladatot. 





Az iskolában a New English File köteteiből tanultunk. Azt hiszem idekerülésem óta, ez már a harmadik széria, amit veszünk. Nem tartom rossz könyvnek, ezt sem - bár nem kimondottan a nyelvvizsgára épít.


Javaslom még, hogy létesítsetek magatoknak egy szótár és egy szabály/jegyzet füzetet. Én személy szerint jobban megtanulom a dolgokat, ha feljegyzem és később visszaolvasgatom őket. 

Nos, ezek lennének az én előzetes tanácsaim. Sikerekben gazdag, eredményes felkészülést kívánok mindenkinek! Habár, a nyár nem a tanulásra van kitalálva - pihenjetek sokat a gyakorlás mellett! ♥

Ölelés,
Gabi.


     

9 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen a tippeket, én is most készülök a nyelvvizsgára, német középfokúra :) Nagyon hasznos volt, még egyszer, köszönöm :)

    UI: Remélem sikerült! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy segíthettem és sok sikert kívánok! :)

      Törlés
  2. Miért pont az ECL-t választottad? Az én angol tanárom anno a gimiben azt mondta, hogy az ECL B2 és C1 között jóval kisebb különbség van, mint egy mezei nyelvvizsga B2 és C1-gye között. Tőlünk ezért sokan inkább már felsőfokra is mentek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még októberben volt egy előadás az iskolánkban a nyelvvizsgatípusokról. Úgy találtam, hogy ez szimpatikus és nemzetközi is - ami nálam fontos szempont.

      Törlés
  3. Jahj...de rossz volt, hogy belegondoltam, hogy nemsokára kell mennem nekem is. :P Köszönöm ezeket a hasznos tippeket :D
    Hol írtad a nyelvvizsgát? Hol nyelvvizsgáztál? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyszer mindennek eljön az ideje :D
      A nyelvvizsgámat a Comeniusban írtam meg. :)

      Törlés
  4. Én is szeretnék nyelvvizsgát tenni, s mivel az idei évem évvégi vizsgája nem sikerült túl jól (igen, a sulinkban ilyen is van, az évvégi nyelv 80%-át jelenti). Ezért a nyáron tanulnom kell, hogy angolból a haladóban maradjak, a németből, pedig maradjon a jó kategóriában. 😁 - a kezdő tudásom. Szóval köszi a tippeket. Gyakorlati feladatokat magam is terveztem megoldani. (: Angol nyelvű youtuberelet nézek, és találtam németet is, bár abból örülök, ha szavakat megértek. (;
    Csak azért is megmutattom mindenkinek, hogy mire vagyok képes! ^^ az osztálynak, a tanároknak, a családomnak és, persze magamnak!

    A nyelvizsgádra sok sikert; van egy érzésem, hogy átmentél. 😉

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne aggódj, biztos vagyok benne hogy egy kis plusz tanulással minden jól fog sikerülni neked is! Meg lesz az a vizsga ;)

      Törlés

Kérlek írd le a véleményed kommentben, ha megteszed, nagyon szépen meg fogom köszönni, hogy időt szántál rá! További szép napot! :)